ARTWORKS/KONSTVERK
Art works from my personal practice.
My most recent works explore ways approach monumentality in textile without sacrificing craftsmanship. Even the smallest unit expands in scale, from the thickness of the thread and wefts to the size of each knot.
I’m more interested in the weaving process than the end result, and always try to help the pieces reflect that. Simple weaving structures accentuate materiality, and when the pieces begin to fold in on themselves, the back- and undersides of weaving--normally hidden--are exposed, offering a look at the fundamental essence of the weaving and the weaver.
Lucky U
Halt och Lytt
CAROLA MAXIMAE
Carol Twombly fick i uppdrag av Adobe att skapa ikoniska typsnitt som skulle användas för “ordbehandling” och senare på datorn. Jag fick i uppdrag att tolka ett av dessa, TRAJAN. Twombly förfinade den klassiska romersk skrivstil, capitalis majoris, som pryder Trajanuskolonnen, ett jättemonument över Kejsare Trajanus seger över dakarna på 100-talet. Hennes typsnitt har sedan använts till både regeringsbyggnader och tv-serien Sex and the City.
Adobe assigned Carol Twombly to create iconic typefaces that would be used for word processing and later for computer programs. I was assigned to interpret one of them: TRAJAN. Twombly perfected the classical Roman Capitals, capitalis majoris, which decorate Trajan’s Column in Rome, a gigantic monument to Emperor Trajan’s victory in the Dacian War in the early second century. Her typeface has been used for both government buildings and in the show Sex and the City.
Jag är dragen till monumentalitet, och med grova material och inställningar skapar jag monumentalt, snabbt i textil. Monument är några av människans grundläggande offentliga gestaltningar, resta i torg och samlingsplatser för att minnas/skryta. Det är av hårda och tåliga material, med storslagna ord och pampig decoration. Material, monument, människa, myt.
Under vår utställning Bokstavskonst genom väv på Konstakademien i Stockholm bygger jag ett mjukt monument till årtusenden av textilt skapande, i ett av materialen mest förknippad med vävning i Sverige: bomullstrasor. Jag flätar ett torn som understryker människans fysiska relation till textil. Ett textilt arbete som förflyttas från fingrarna och handleder till bålen och axlarna; det är inte bara skalan på verket som förstoras utan även beståndsdelarna, rörelserna.
På finissagen reser vi tornet tillsammans och ser om det bär. Efter utställningen flätar jag upp materialet, och monumentet kan byggas om var som helst. Flyktig och flyttbar, ett mjukt och måttligt monument som talar för snarare än emot textilens inneboende temporalitet.I’m drawn to monumentality, and using thick materials and settings, I can create fast and monumental textiles. Monuments are some of the fundamental works of public art, erected in squares and meetingplaces to remember/boast. They’re made of hard, hearty material, with grandiose language and magnificent decoration. Material, monument, man, myth.
During the exhibition The Art of Lettering Through Weaving at the Royal Academy of Art in Stockholm, I built a soft monument to thousands of years of textile-making, in one of the materials most associated with weaving in Sweden: cotton rags. I braided a tower that underlines our physical relation to textiles. A textile that translocates work from the fingers and wrists to the torso and shoulders; it’s not only the scale of the work that is magnified, but also the components and the movements.
At the closing party we’ll raise the tower together and see if it holds up. After the exhibition is over I can just unbraid it and rebuild it anywhere. Fleeting and portable, a soft and sober monument that speaks for rather than against the intristic temporality of textiles.